Pokles prodeje

V Evropě klesá zájem o koupi nových vozů. Vyplývá to z průzkumů Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), které oznámilo, že počet prodaných automobilů klesl oproti loňskému září o necelé dvě procenta. Prodáno bylo 1,47 miliónu kusů silničních vozidel. Situace tak kontrastuje s narůstajícím počtem registrovaných vozů, který se naopak už od začátku roku stále zvyšuje.
 bílý Ford

Situace v různých značkách

Společnost EFTA uvedla, že propad prodeje automobilů se nejvíce projevil u značek Ford a PSA, která sdružuje evropské značky Opel, Vauxhall nebo třeba Peugeot. U PSA se však pokles neprojevil tolik, jako u značky Ford, ta hlásí až o 13 % menší prodeje svých vozů. Zatímco loni zvládla automobilka prodat přes 100 000 nových vozů, letos se čísla jen lehce vyhoupla nad 93 000.
Jinak tomu je u asijských značek, většina z nich totiž hlásí nárůst prodaných vozů. Jedná se hlavně o značky Toyota, Hyundai a hlavně Nissan, který zaznamenal největší nárůst, a to 3,3 %.
 

Prodej Škoda Auto

Česká Škodovka prozatím žádné výrazné ztráty nehlásí, naopak společnost patřící pod automobilku Volkswagen zaznamenala v září nárůst registrací vozů o 3,6 %. Ekonom Petr Dufek (ČSSD) však i přes příznivá čísla varuje. Podle něj je automobilový trh v růstu už téměř pět let, jeho zvedání se však postupně zpomaluje a je tedy jen otázkou času, kdy začne opět klesat.
bmw řady M3
Pro českou ekonomiku, která se z velké části opírá právě o Škodovku by to znamenalo ten samý pokles, naštěstí však průmysl v posledních letech vzkvétá. Hrubý domácí produkt (HDP) se o průmyslovou část výroby opírá téměř z celé jedné třetiny, přičemž velkou část průmyslových příjmů tvoří právě výroba automobilů. Podle Dufka by si český průmysl měl nalézt i jinou ekonomickou oporu, o kterou bude možné se opřít a její hledání by nemuselo být tak složité. Český trh má určitě dobrý ekonomický potenciál.